Klára Honajzrová, 4.D - Irsko
Už je to pár měsíců zpátky, kdy jsme se já, Klára Honajzrová (3.D) a Honza Hudeczek (3.C) přihlásili na erasmus a byli jsme vybráni ke studiu na zahraniční škole v Irsku. Jedná se tedy o výměnný pobyt, kdy oba studenti stráví u své hostitelské rodiny měsíc. 12.10 k nám do Česka přiletěla Rhiana, zahraniční studentska z Irska, kterou jsme s přáteli i rodinou přijali přátelsky a s respektem vůči jejím zvykům a standardům. Navštěvuje u nás hlavě hodiny Angličtiny, Francoužštiny a Matematiky. Společně s Honzou se jí snažíme uvést do naší kultury, ukázat jí České památky, naše rodiny ji vaří typická česká jídla a celkově se snažíme, aby si ze svého pobytu v České Republice odnesla co nejvíce vzpomínek. Než Rhiana přiletěla, měla jsem menší obavy, jak spolu budeme vycházet a jestli mezi námi nebude jazyková bariéra. Ukázalo se však, že veškerý můj strach nebyl potřeba. Máme s Rhianou velmi přátelský vztah a úroveň angličtiny se mi každým dnem zlepšuje. Náš pobyt v Irsku byl pro mě velmi přínosný. Naučila jsem se překonat kulturní šok, fungovat s novými zvyky a naladit se na kulturu Irů, která je velmi výjimečná. Ve škole se nám dařilo, naučili jsme se spoustu nových věcí a slovíček. Ochutnali jsme typická jídla a poznali život v Irsku. Ikdyž jsme občas měli těžké chvíle, můžu s hrdostí říct, že mé rozhodnutí se na erasmus přihlásit, bylo jedno z těch nejlepších rozhodnutí, které jsem mohla v mém životě udělat.
Filip Slíva, 4.A - Španělsko
Na přelomu listopadu a prosince jsem měl možnost strávit měsíc na mezinárodní soukromé škole Lope de Vega, která se nachází v Benidormu. Jak už z názvu vyplývá, škola není určena pouze pro Španěly, ale také pro studenty z jiných zemí. Díky tomu jsem měl příležitost poznat nové lidi z různých koutů světa, například z Ruska, Číny nebo Německa. Studenti si zde mohou vybrat mezi dvěma směry studia – humanitními vědami a přírodními vědami. Co mě zde překvapilo, byl způsob psaní testů. Na rozdíl od naší školy zde mají studenti několik vyhrazených dnů, během nichž píší testy ze všech předmětů – něco jako malou maturitu. Vyučovací hodiny zde trvají 55 minut a probíhají bez přestávek mezi hodinami, což znamená, že je běžné, když studenti chodí do hodin pozdě. Co se samotné výuky týče, přišlo mi, že probíhá velmi podobně jako u nás. Škola nám zapůjčila uniformy, takže jsme měli možnost vyzkoušet, jaké to je chodit do školy v uniformě. Byla to velmi zajímavá zkušenost. Stravování probíhalo ve školní jídelně, kde jsme měli na výběr z několika různých jídel. Co se týče ubytování, nebyl jsem jako ostatní studenti ubytován v hostitelské rodině, ale na internátu, kde jsem žil s ostatními studenty. Tato zkušenost mi umožnila lépe poznat nové lidi a získat nové přátele. Ve volném čase jsem se věnoval sportu, protože škola nabízí vynikající sportovní zázemí – fotbalové, tenisové a padelové hřiště, posilovnu a dva bazény. Volné víkendy jsem využil k cestování a poznávání nových španělských měst, jako jsou Valencie, Murcie, Alicante a Elche. Na závěr bych chtěl říci, že jsem si svůj pobyt ve Španělsku velmi užil a naučil se spoustu nových věcí. Mít možnost strávit měsíc v zimním období na španělské škole, blízko pláže a s příjemnou teplotou 20 °C, byl nezapomenutelný zážitek. Tímto bych chtěl také poděkovat našemu gymnáziu, které mi tuto příležitost studovat v zahraničí umožnilo.
Eliška Grünbergerová, 6.S - Španělsko
Můj pobyt ve Španělsku se pro mě stal něčím tak výjimečným a nezapomenutelným, že lze jen těžko popsat slovy. I přesto se pokusím alespoň nastínit, co vše jsem zde v průběhu jednoho měsíce měla možnost poznat a zažít. Colegio de Lope de Vega je soukromá mezinárodní škola, na které jsem po dobu pobytu studovala. Kromě budovy školy samotné je komplex doplněn také rozlehlým sportovištěm a internátem, na kterém jsem byla ubytována. Ihned po příjezdu mi byl představen rozvrh s možností volby preferovaných předmětů, dle kterých mne poté přiřadili do třídy s humanitním zaměřením, zvané 2° Bachillerato A, což je ve španělském školství poslední ročník před univerzitou, na kterou studenti odcházejí o 1-2 roky dříve než studenti České republiky. Ze zvědavosti jsem si zvolila docházet také do hodin valencijštiny, jazyka, jímž se zde ve Valencii včetně úřední kastilštiny (běžná španělština) mluví. Je to moc pěkný jazyk, taková zkrácená verze španělštiny, zčásti se podobající italštině. Do výuky chodím každý den od 8:00 do 15:00 (hodiny na 7h zde nemají). Každá hodina trvá 50-55 minut a kromě pár 5minutových a dvou delších přestávek v průběhu dne hodiny navazují hned na sebe. Vzhledem k tomu, že se jedná o soukromou školu, jsou zde všichni studenti povinni nosit uniformu. Mne také jednu přidělili a musím říct, že nemuset každé ráno přemýšlet nad tím, co si vzít na sebe, byla dosti vítaná změna. Třešničkou na dortu byla školní jídelna, kde bylo vždy na výběr z více možností, včetně mnoha druhů čerstvé zeleniny a ovoce či tradičních španělských a valencijských pokrmů jako paella nebo fideuá. Velkým překvapením pro mne bylo mimo vybavení a prostory školy i to, jak vřele mne hned od prvního dne všichni zdejší přijali. Vím, že se o Španělech a jižanských národech obecně hovoří jako o společenských, živých a srdečných lidech a už jsem to párkrát také měla tu čest osobně zažít, vždy mne to ale kupodivu znovu překvapí. Všichni, jak studenti, tak učitelé, mne neustále zvali na různé akce, snažili se mne do všeho zapojit, vše mi ukázat a představit. Díky nim mám tedy nepřeberné množství nezapomenutelných a hřejivých vzpomínek, od různých sportovních aktivit a turnajů přes společná studia a návštěvy okolních měst až po oslavu mých 18 tých narozenin, kterou mi jako překvapení mí noví přátelé připravili. Celá tato zkušenost mi do života dala nepopsatelně mnoho. Umožnila mi vystoupit z vlastní bubliny a poznávat. Novou kulturu, nové názory, tradice, zvyklosti, způsob života. Umožnila mi vyzkoušet nové věci, navázat nová přátelství. Tato zkušenost mi zkrátka umožnila rozvoj a posun ve všech aspektech lidského života a já jsem a navždy budu neskonale vděčná, že se této příležitosti dostalo právě mne a doufám, že se mi v budoucnu snad ještě někdy poštěstí se do něčeho podobného zapojit. Veškeré díky všem, kteří mi pobyt umožnili nebo mě v něm podpořili. Nikdy na to nezapomenu.
Eliška Birklenová, 6.S - Švédsko
Můj zážitek ve Švédsku je zatím plný pozitivních momentů. S rodinou si rozumím a díky tomu se cítím dobře v novém prostředí. Zajímají se o Česko a naši kulturu, a rádi sdílí jak věci dělají oni ve Švédsku. Ve škole jsem byla příjemně překvapena, jak jsou všichni přátelští. Moji spolužáci mě často zvou ven projít město a aby mi ukázali ukázali mi místní zajímavé turistické destinace. Díky nim mám hodně možností poznat nejen školní prostředí, ale i kulturu a tradice Švédska. Škola, kterou navštěvuji, je opravdu moderní a dobře vybavená, což mi usnadňuje učení. Měla jsem možnost si vybrat hodiny podle toho, co mě zajímá a upravit si rozvrh, když mi něco nesedělo, což je pro mě velká výhoda. Učitelé se snaží překládat hodiny do angličtiny, takže všemu rozumím. Také se o nás opravdu zajímají, což mě motivuje k aktivnímu zapojení do výuky. Celkově je to pro mě velmi pozitivní zkušenost, která mi pomáhá růst, učit se novým věcem a vytvářet si vzpomínky na Uppsalu a celý pobyt.
Klára Sobolová, 4.C - Finsko
Finsko předčilo všechna má očekávání. Vzdělávací systém je velmi odlišný od toho českého, zejména v přístupu učitelů k žákům. Studenti jsou zvyklí pracovat samostatně, zatímco učitel má spíše poradní funkci. Podle zákona je škola ve Finsku zcela zdarma, včetně obědů, exkurzí, učebnic a také každý, kdo nastoupí na tuto školu, dostane na dobu svého studia notebook, protože většina učebních materiálů je dostupná pouze v elektronické podobě.
Jeroným Jan Soszka, 3.C - Finsko
Můj měsíc strávený ve Finsku mi dal plno zkušeností, radosti a nezapomenutelných, nejlepších zážitků. Rodina, ve které jsem byl, se o mě každý den starala. Chodili jsme na výlety, prokecali mnoho hodin a taky jsem měl možnost ochutnat tradiční finské pochutiny, jako jsou lososová polévka, karelian pie a nanuk s příchutí salmiaku.
Jakub Ondruš, 3.D – Švédsko
Po našem příjezdu na letiště 11.11. se nás ujali oba naši hostující studenti Lucas a Izabelle, abychom se rovnou přesunuli do školy k absolvování prvních hodin. Místní koordinátoři Erasmu, Francis a Rickard, nám představili náš rozvrh pro náš pobyt a naši studenti nám představili školu. Samotná škola má 280 studentů, 16 učitelů a 2 patra. Ve Švédsku musí žáci gymnázia absolvovat jen 3 roky střední školy, avšak hodiny bývají trochu delší než ty české (60-80 minut, ale učitelé dělají i přestávky na toaletu.) Neexistují žádné kmenové třídy, žáci tráví přestávky na chodbě před zavřenými třídami. I když je tato škola menší ež Hladnov, tak i díky jsou studenti a studenti a studenti a učitelé propojenější. Učitelé se například oslovují křestním jménem. Hodinu začíná učitel vpuštěním žáků do třídy. Samotné hodiny se dělí na 2 části - výklad učitele k dané problematice, pokud je potřeba, a samostatná práce žáků. Obecně mě takto výuka baví více, protože když nikdo nechce odpovědět na otázku, učitel vyzve studenty, aby diskutovali dané téma (např. v 30 sekundách). Učitelé jsou otevření, kdykoliv jsou schopni žákům pomoci. Absece bývá minimální, protože žáci dostávají příbližně 3 tisíce českých korun za pravidelnou docházku. Škola zajišťuje samozřejmě i exkurze. Například v úterý po našem příjezdu jsem spolu s druháky navštívil místní botanické zahrady. Školní jídelna je zdarma a o tři úrovně, navíc za ni žáci neplatí. Na výběr je vždy více příloh, které jsou navíc každy den stejné nebo podobné, takže škola nevyhodí peníze oknem, pokud se jídlo nesní.
Co se týče všech ostatních věcí, tak se Česká republika má z čeho učit. V MHD nejsou žádní revizoři, protože se nastupuje předními dveřmi a cestující musí přiložit jízdenku. Kdo nemá jízdenku, nejede. Vlakové intervaly jsou ve špičce 10 minut, takže cestující z jiných měst se Uppsaly dostanou rychle. Vlaky navíc nestaví v každé vesnici. Všichni nás přijali s otevřeou náručí, včetně hostitelských rodin, které jsou velmi vstřícné jak v řešení našich existenčních problémů, tak v tipech na dělání různých aktivit v okolí. Osobně musím říct, že Švédsko je skutečně úžasná země, ve které je radost žít. Jediná nevýhoda jsou sněhové bouře, díky kterým dorazíte do školy buď s velkým zpožděním, nebo vůbec. :)
Robert Slíva, 5.S – Sardinie
Můj pobyt na Sardínii byl nezapomenutelný zážitek. Rodina, u které jsem celý měsíc bydlel, mě hned první víkend vzala na prohlídku historického centra a muzea, kde jsem měl možnost poznat místní kulturu a historii. Společně se svými novými kamarády jsem vyrazil na koncert známého italského interpreta, což byl jeden z vrcholů mého pobytu. Samozřejmě jsem si užíval teplých dnů a strávil čas na pláži u moře. Volné dny jsem trávil se svým hostitelským bratrem a kamarády. Navštívili jsme kino, nákupní centrum, bowling, basketbalový zápas, oslavu, nebo jsme se dívali na seriály a hráli deskové hry.
Ve škole mě přijali velmi srdečně a, i když italština pro mě byla menší překážkou, protože italsky nemluvím, se všemi jsem si rozuměl a cítil se mezi nimi dobře. Co se týče vyučování, první dny byly náročné, protože jsem přijel do „rozjetého vlaku“, ale hned u dalších témat jsem se učil společně se svými spolužáky. Nejvíce hodin jsem měl anglický jazyk, španělský jazyk a španělskou historii, ale také jsem měl hodiny italštiny a pár odborných předmětů. Sice jsem jim nerozuměl, ale alespoň jsem si italštinu naposlouchal.
Měl jsem i prostor na samostudium, během kterého jsem dělal úkoly a učil se nová témata, která mi posílali učitelé z Hladnova.
Robert Slíva
Dne 23. října jsme se zúčastnili školení v Domě zahraniční spolupráce v Praze, které nás připravilo na nadcházející výjezdy v rámci programu Erasmus+. Celý den jsme se učili, jak se vypořádat s různými situacemi, které nás mohou v zahraničí potkat – od zvládání kulturních rozdílů, přes komunikaci v cizím jazyce, až po praktické tipy, jak se zorientovat v novém prostředí. Díky školení jsme teď všichni, včetně mě, ještě více připraveni a plní očekávání na naše zahraniční dobrodružství! ✈️🌍