maturitní zkouška, maturitní předměty
Maturitní zkouška – školní rok 2023/2024
Termíny konání
Didaktické testy společné části maturitní zkoušky se v jarním zkušebním období 2024 budou konat 2.–7. května 2024, v podzimním zkušebním období pak 1.–10. září 2024.
Zkoušky profilové části se v jarním zkušebním období budou konat v období od 16. května do 10. června 2024. Konkrétní termíny stanoví ředitel školy nejpozději 2 měsíce před konáním zkoušek. V podzimním zkušebním období je pro konání zkoušek profilové části vyhrazeno období 1.–20. září 2024.
Další informace o harmonogramu maturitní zkoušky (včetně termínů předání výsledků) jsou uvedeny v části Maturitní kalendář.
Termíny maturitní zkoušky v roce 2024
Písemná práce z Českého jazyka a literatury |
4.4.2024 |
Písemná práce z Anglického jazyka |
8.4.2024 |
Písemná práce ze Španělského jazyka |
9.4.2024 |
Písemná práce ze Španělského jazyka a literatury |
9.4.2024 |
Didaktický test z Matematiky |
2.5.2024 |
Didaktický test z Anglického jazyka |
2.5.2024 |
Didaktický test z Českého jazyka a literatury |
3.5.2024 |
Didaktický test z Matematiky rozšiřující |
6.5.2024 |
Didaktický test ze Španělského jazyka |
6.5.2024 |
Ústní maturita profilová zkouška třídy 4.A, 4.C 16.5. – 21.5.2024
Ústní maturita profilová zkouška třídy 4.D, 6.S 22.5. – 24.5.2024
Maturitní zkouška 2024
Více informací naleznete na stránkách Cermat.
Maturitní zkouška se skládá ze společné a profilové části.
Cílem společné části je ověřit očekávané vědomosti a dovednosti ve zkušebních předmětech, které definuje školský zákon.
V profilové části školy mohou ověřovat odborné vědomosti a dovednosti žáků v souladu s oborovou profilací školy. Žák získá střední vzdělání s maturitní zkouškou, jestliže úspěšně vykoná obě části zkoušky.
Společná část
Ve společné části se žáci přihlašují ke 2 povinným zkouškám. Všichni žáci konají povinně zkoušku z českého jazyka a literatury. V rámci druhé povinné zkoušky mohou volit mezi zkouškou z cizího jazyka, nebo matematiky (pro žádný obor vzdělání tedy není zákonem stanovena povinnost maturovat z matematiky).
Zkoušku z cizího jazyka lze konat z anglického, francouzského, německého nebo španělského jazyka. Žák si však může zvolit pouze takový cizí jazyk, který je ve škole vyučován a který splňuje povinnou hodinovou dotaci pro povinné zkoušky profilové části ve školním vzdělávacím programu příslušného oboru vzdělání (více podrobností viz § 14 maturitní vyhlášky).
Žák se může dále přihlásit až ke 2 nepovinným zkouškám, a to ze zbývajících zkušebních předmětů, které si nezvolil jako povinné zkoušky (v rámci cizího jazyka tedy není možné přihlásit se dvakrát ke stejnému cizímu jazyku), nebo z matematiky rozšiřující.
Všechny povinné i nepovinné zkoušky společné části jsou koncipovány v souladu s platnými katalogy požadavků, které vymezují očekávané vědomosti a dovednosti, které mohou být ověřovány v rámci společné části maturitní zkoušky a k jejichž získání směřuje výuka v oborech středního vzdělávání ukončených maturitní zkouškou. Zkoušky se bez výjimky konají formou didaktického testu, který se hodnotí slovně „uspěl(a)“ nebo „neuspěl(a)“ s procentuálním vyjádřením úspěšnosti. Na maturitním vysvědčení žáka tedy nejsou u zkoušek společné části uvedeny známky.
Podrobnější popis jednotlivých zkušebních předmětů společné části naleznete v sekci Zkoušky společné části.
Profilová část
Obdobně jako ve společné části je povinnou zkouškou pro všechny žáky zkouška z českého jazyka a literatury. Pokud si žák ve společné části zvolí cizí jazyk, skládá v profilové části povinně také zkoušku z tohoto cizího jazyka. Žáci se dále přihlašují k dalším 2 nebo 3 povinným profilovým zkouškám ze školní nabídky povinných zkoušek (počet povinných zkoušek je pro každý obor vzdělání stanoven v rámcovém vzdělávacím programu).
Profilová část se tak může skládat celkem ze 3–5 povinných zkoušek v závislosti na volbě druhé povinné zkoušky žáka ve společné části a na počtu „dalších“ profilových zkoušek stanovených rámcovým vzdělávacím programem. Každý žák má rovněž možnost konat až 2 nepovinné profilové zkoušky.
Nabídku povinných i nepovinných zkoušek včetně formy, témat a termínů konání stanovuje ředitel školy podle rámcového a školního vzdělávacího programu. Podrobnější informace ke zkouškám profilové části naleznete v záložce Zkoušky profilové části.
Nahrazení maturitní zkoušky z cizího jazyka certifikátem
Zkoušku z cizího jazyka, lze nahradit výsledkem standarizované zkoušky podle školského zákona dokládající jazykové znalosti žáka na úrovni B2 nebo úrovni vyšší podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Jazykový certifikát nesmí být starší než 3 roky.
Informaci o stadarizovaných zkouškách, které ředitel školy může podle odstavce 1 zvolit jako náhradu zkoušky z cizího jazyka, zveřejní ministerstvo nejpozději do 31. března každého roku.
Písemnou žádost o nahrazení zkoušky podává žák řediteli školy nejpozději do 31. března pro konání maturitní zkoušky v jarním zkušebním období a do 30. června pro konání maturitní zkoušky v podzimním období. Součástí žádosti je vždy doklad nebo úředně ověřená kopie dokladu o úspěšném vykonání standardizované jazykové zkoušky.
Certifikátem lze nahradit pouze jednu maturitní zkoušku z cizího jazyka.
Přehled maturitních předmětů a témat
Předmět |
Čtyřletý obor |
Šestiletý obor |
Český jazyk |
Seznam | Seznam |
Anglický jazyk |
Seznam | Seznam |
Španělský jazyk |
Seznam | |
Německý jazyk |
Seznam | |
Francouzský jazyk |
Seznam | |
Španělský jazyk a literatura |
Seznam | |
Matematika |
Seznam | Seznam |
Fyzika |
Seznam | Seznam |
Chemie |
Seznam | Seznam |
Bilogie |
Seznam | Seznam |
Dějepis |
Seznam | Seznam |
Zeměpis |
Seznam | Seznam |
Základy společenských věd |
Seznam | Seznam |
Informatika a výpočetní technika |
Seznam | Seznam |
Kritéria hodnocení profilových ústních zkoušek zkušební maturitní komisí.
V souladu s § 24 odst. 1 vyhlášky č. 405/2020 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění, navrhuji zkušební maturitní komisi způsob hodnocení profilových zkoušek.
Všechny profilové zkoušky jsou konány ústní formou před zkušební maturitní komisí. Hodnocení každé zkoušky profilové části se provádí podle tradiční klasifikační stupnice:
1 - výborný
2 - chvalitebný
3 - dobrý
4 - dostatečný
5 - nedostatečný
Stupeň 1 (výborný)
Žák samostatně hovoří o tématu, zná souvislosti, pohotově reaguje na otázky zkoušejícího a členů maturitní komise. Nedostatky se téměř nevyskytují. Jistě uplatňuje osvojené vědomosti a dovednosti při řešení úloh, které řeší bez chyb, nebo jen s drobnými chybami. Projevuje samostatnost, pohotovost a logičnost myšlení. Dokáže vyjadřovat své názory a používat argumenty na jejich podporu. Jeho ústní projev je přesný, výstižný a plynulý.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák s jistotou hovoří o tématu, ve svém projevu se dopouští drobných chyb. Na doplňující dotazy reaguje většinou správně. Získané vědomosti a dovednosti dokáže aplikovat, chybuje, ale po upozornění na chybu ji dokáže opravit. Úlohy řeší s malou nápomocí. Dokáže vyjadřovat své názory a většinou správně argumentovat na jejich podporu. Ústní projev má menší nedostatky v přesnosti, výstižnosti a plynulosti. Kvalita výsledků jeho činnosti je zpravidla bez podstatnějších nedostatků.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák hovoří o tématu, ve svém projevu se dopouští chyb a nepřesností, na doplňující dotazy reaguje občas chybně. Při aplikaci osvojených vědomostí a dovedností při řešení úloh se dopouští chyb, které je schopen korigovat za pomoci zkoušejícího. Dokáže vyjádřit své názory, ale má problémy s argumentací. V ústním projevu má nedostatky v přesnosti a výstižnosti. Jeho projev není zcela plynulý, myšlení je málo samostatné.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák je schopen hovořit pouze o některých oblastech daného tématu a dopouští se podstatných chyb a nepřesností, na doplňující dotazy reaguje většinou chybně. Při aplikaci osvojených vědomostí a dovedností při řešení úloh se dopouští závažných chyb, které je částečně schopen korigovat za pomocí zkoušejícího. Má problémy s vyjádřením svých názorů a s argumentací. Jeho ústní projev má vážné nedostatky v přesnosti a výstižnosti, projev není převážně plynulý.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák není schopen hovořit o tématu, na otázky zkoušejícího není schopen odpovědět, nebo odpovídá nesprávně, nedokáže reagovat na návodné otázky a nápovědu. Není schopen aplikovat vědomosti a dovednosti, nedokáže vyřešit úlohu, a to ani za pomoci zkoušejícího. Nedokáže vyjádřit své názory a správně argumentovat. V ústním projevu má závažné nedostatky v přesnosti a výstižnosti, projev není plynulý, žák téměř nekomunikuje, jeho myšlení je nesamostatné.
Výsledné hodnocení stanoví maturitní komise hlasováním podle následujících pravidel:
1) Zkušební komise rozhoduje o klasifikaci žáka z jednotlivých zkoušek na návrh zkoušejícího hlasováním. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy zkušební komise. Výsledné hodnocení ústní profilové zkoušky schválené zkušební maturitní komisí předseda zkušební maturitní komise předá bez zbytečného odkladu řediteli školy a oznámí je veřejně žákovi.
2) O hodnocení žáka při zkoušce nehlasuje ten člen zkušební maturitní komise, který nebyl této zkoušce přítomen po převážnou část doby konání zkoušky.
Kritéria hodnocení žáků s přiznaným uzpůsobením podmínek (PUP)
Všechny ústní a písemné zkoušky žáků se specifickými poruchami učení (SPUO), kteří škole dodali formulář doporučení k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky vystavený školským poradenským zařízením, se konají podle stejných kritérií, zohledňuje se navýšení časového limitu a tolerovány jsou symptomy uvedené v předmětném posudku školského poradenského zařízení.