Maturitní zkouška z českého jazyka
Maturitní zkouška z českého jazyka je povinná pro všechny obory studia (všeobecné, živé jazyky, bilingvní).
CELKOVÉ HODNOCENÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY Z ČESKÉHO JAZYKA
Maturitní zkouška se skládá ze tří částí:
Didaktický test: uspěl - neuspěl (hranice úspěšnosti je 44%) – státní zkouška
Písemná práce: výsledná známka činí 40 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola
Ústní zkouška: výsledná známka činí 60 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola
ZÁKLADNÍ INFORMACE K PÍSEMNÉ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA
Informace k zadání zkoušky:
Časový limit: 120 minut
Rozsah: minimální hranice je 250 slov (cca 25-30 řádků rukou psaného textu)
Povolené pomůcky: psací potřeby, pravítko na okraje, pravidla českého pravopisu (školní)
Hodnocení zkoušky:
Bodové hodnocení písemné práce bude uvedeno jako součást hodnocení písemné práce. Maximální počet bodů pro jedno kritérium je 5 bodů, minimum je 0 bodů.
Maximální dosažený počet bodů je 30, minimální hranice úspěšnosti je 12 bodů.
Pozor! V případě, že je u kritéria 1A nebo 1B počet bodů 0, tzn. že autor nedodržel téma nebo útvar, práce je automaticky hodnocena známkou 5 – nedostatečně.
Kritérium
1A: téma
1B: slohový útvar
2A: pravopis
2B: slovní zásoba
3A: syntax
3B: koheze a koherence textu
Bodové hodnocení vychází z kritérií, které stanovilo centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (cermat): internetový odkaz
Hodnotitelem maturitní práce je daná vyučující českého jazyka. Supervizorem hodnocení je předsedkyně předmětové komise, Mgr. Veronika Hurtová, Ph.D., případně jiná zvolená vyučující čj.
Známka odpovídající bodovému hodnocení:
30-26 bodů výborný
25-21 bodů chvalitebný
20-16 bodů dobrý
15-12 bodů dostatečný
11-0 bodů nedostatečný
ZÁKLADNÍ INFORMACE K ÚSTNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA
-
Do 31.3. odevzdávají své učitelce českého jazyka studenti seznam přečtených knih. (viz formulář - seznam knih k maturitě) Ke každému tematickému okruhu musí mít student přečtenou jednu knihu vybranou z maturitního kánonu, který je součástí tematických okruhů.
-
Ústní maturitní zkouška vychází z tematických okruhů, které mají studenti předem k dispozici k vypracování.
-
Na začátku zkoušky si student vylosuje jeden z dvaceti tematických okruhů.
-
Ústní maturitní zkouška z českého jazyka zahrnuje práci s pracovním listem, který vychází z přečtené literatury, kterou student k maturitě předkládá.
-
K maturitě je možné (ale nikoliv povinné - není součástí celkového hodnocení) přinést sekundární úplný seznam všech přečtených literárních děl, k němuž je možné se během zkoušení vyjádřit.
Kritéria hodnocení ústní zkoušky:
1. Analýza uměleckého textu, který je studentovi předložen na pracovním listu. Je hodnoceno určení literárního druhu a žánru, kompoziční výstavby, témat a motivů textu. Student je schopen definovat vypravěče, charakterizovat hlavní postavy, u poezie se zaměřuje na veršovou výstavbu. Analyzuje také jazykovou rovinu - jazykové prostředky, případně tropy a figury.
2. Prezentace vylosovaného tematického okruhu. Student se vyjádří k literárně-historickým kontextům, k vybranému autorovi a jeho tvorbě, je schopen srovnat spisovatele a jeho díla s jinými umělci.
3. Student prokazuje všeobecný přehled a vyzrálou kulturu projevu.
Hodnotí se známkami, přičemž se přihlíží ke všem výše uvedeným kritériím:
1 - výborně
2 - chvalitebně
3 - dobře
4 - dostatečně
5 - nedostatečně
Maturitní zkouška z českého jazyka
Maturitní zkouška z českého jazyka je povinná pro všechny obory studia (všeobecné, živé jazyky, bilingvní)
Tematické okruhy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka
Formulář - seznam knih
Skládá se ze tří částí:
- Společný didaktický test (státní)
- Písemná práce (profilová)
- Ústní zkouška
Celkové hodnocení maturitní zkoušky z českého jazyka:
Didaktický test: uspěl - neuspěl (hranice úspěšnosti je 44%) - hodnoceno centrálně
Písemná práce: výsledná známka činí 40 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola dle nastavených kritérií, viz níže
Ústní zkouška: výsledná známka činí 60 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola dle nastavených kritérií, viz níže
Písemná práce z českého jazyka a kritéria hodnocení:
Časový limit: 120 minut
Rozsah: minimální hranice je 250 slov (cca 25-30 řádků rukou psaného textu)
Povolené pomůcky: psací potřeby a pravidla českého pravopisu
- Bodové hodnocení písemné práce bude vypsáno do tabulky, která je na titulní stráně záznamových listů.
- Maximální hodnocení pro jedno kritérium je 5 bodům, minimum je 0 bodů. maximální dosažený počet bodů je 30, minimální hranice úspěšnosti je 12 bodů.
- V případě, že je u kritéria 1a nebo 1b počet bodů 0, práce je automaticky hodnocena známkou 5.
Kritérium |
Počet bodů |
1a: téma |
|
1b: slohový útvar |
|
2a: pravopis |
|
2b: slovní zásoba |
|
3a: syntax |
|
3b: koheze a koherence textu |
Hodnotitelem maturitní práce je daná vyučující českého jazyka. supervizorem hodnocení je předsedkyně předmětové komise, mgr. Veronika Hurtová, Ph.D., případně jiná vyučující čj. bodové hodnocení vychází z kritérií, které stanovilo centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (cermat): internetový odkaz
Známka odpovídající bodovému hodnocení:
30-26 bodů - výborný
25-21 bodů - chvalitebný
20-16 bodů - dobrý
15-12 bodů - dostatečný
11-0 bodů - nedostatečný
Ústní zkouška a kritéria hodnocení
Za každý tematický okruh bude mít student k ústní maturitní zkoušce přečtenou jednu vybranou knihu, celkově tedy odevzdá seznam 20 knih.
- Tematické okruhy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka
- Formulář - seznam knih k maturitě
- Ústní maturitní zkouška vychází z tematických okruhů, které mají studenti předem k dispozici k vypracování.
- Do 31.3. odevzdávají své učitelce českého jazyka seznam přečtených knih.
- Ke každému tematickému okruhu musí mít student přečtenou jednu knihu vybranou z maturitního kánonu, který je součástí tematických okruhů.
- K maturitě je možné (ale nikoliv povinné - není součástí celkového hodnocení) přinést sekundární úplný seznam všech přečtených literárních děl, k němuž je možné se během zkoušení vyjádřit.
- Ústní maturitní zkouška z českého jazyka zahrnuje práci s pracovním listem, který vychází z přečtené literatury, kterou student k maturitě předkládá ).
- Na začátku zkoušky si student vylosuje jeden z dvaceti tematických okruhů.
Kritéria hodnocení ústní zkoušky:
1. Analýza uměleckého textu, který je studentovi předložen na pracovním listu. Je hodnoceno určení literárního druhu a žánru, kompoziční výstavby, témat a motivů textu. Student je schopen definovat vypravěče, charakterizovat hlavní postavy, u poezie se zaměřuje na veršovou výstavbu. Analyzuje také jazykovou rovinu - jazykové prostředky, případně tropy a figury.
2. Prezentace vylosovaného tematického okruhu. Student se vyjádří k literárně-historickým kontextům, k vybranému autorovi a jeho tvorbě, je schopen srovnat spisovatele a jeho díla s jinými umělci.
3. Student prokazuje všeobecný přehled a vyzrálou kulturu projevu.
Hodnotí se známkami, přičemž se přihlíží ke všem výše uvedeným kritériím:
1 - výborně
2 - chvalitebně
3 - dobře
4 - dostatečně
5 - nedostatečně
Maturitní zkouška z cizího jazyka
Maturitní zkouška - PÍSEMNÁ PRÁCE Z CIZÍHO JAZYKA
(platí pro jazyk anglický, francouzský, německý a španělský)
Pro školní rok 2023/24 platí pro jazyk anglický a španělský
- Písemná maturitní zkouška z prvního cizího jazyka odpovídá úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce
- Z druhého cizího jazyka odpovídá úrovni B1 podle SEFR.
Pravidla pro písemnou práci z cizího jazyka
Výběr zadání stanoví ředitel školy. Předmětová komise předá řediteli školy 6 témat, z nichž ředitel vybere 2.
Zadání pro písemnou práci pro první cizí jazyk úroveň B2.
- Žáci zpracují jeden útvar.
- Jazykem zadání je anglický jazyk.
- Rozsah písemné práce se stanovuje na 230 - 250 slov. Text, který má nižší počet slov než 200, je hodnocen jako nedostatečný. Za slovo se počítá znak oddělený mezerou (dle maturitní vyhlášky nelze použít metodiku CZVV pro počítání slov).
- Trvání písemné práce je stanoveno na 90 minut včetně výběru tématu.
- Povolenou pomůckou je slovník, pokud neobsahuje přílohy věnované písemnému projevu/korespondenci.
Zadání pro písemnou práci pro druhý cizí jazyk úroveň B1.
- Žáci zpracují jeden útvar.
- Jazykem zadání je český jazyk.
- Rozsah písemné práce se stanovuje na 200 - 220 slov. Text, který má nižší počet slov než 200, je hodnocen jako nedostatečný. Za slovo se počítá znak oddělený mezerou (dle maturitní vyhlášky nelze použít metodiku CZVV pro počítání slov).
- Trvání písemné práce je stanoveno na 90 minut včetně výběru tématu.
- Povolenou pomůckou je slovník, pokud neobsahuje přílohy věnované písemnému projevu/korespondenci.
Hodnocení písemné práce tvoří 40 % celkového hodnocení příslušné zkoušky, hodnocení ústní zkoušky pak tvoří zbývajících 60 %. Podrobná kritéria hodnocení navrhuje ředitel školy a schvaluje zkušební maturitní komise.
Ředitel školy stanovuje způsob záznamu vytvářeného textu podle §19 odst. 3 vyhlášky č.177/2009 Sb.:
- Žák zapíše čitelně rukou text písemné práce do papírového formuláře, který obdrží od zadavatele v učebně.
- Žák nesmí použít jiný než zadavatelem předaný formulář.
- Stránky formuláře, které žák obdrží, jsou očíslovány. Žák obdrží celkem 3 listy (stránky s čísly 1 – 6). V případě potřeby si od zadavatele v učebně vyžádá další list (strany 7 – 8).
- K poznámkám a k vytvoření konceptu obdrží žák školou orazítkovaný papír A4. Žák nesmí použít jiný než školou orazítkovaný papír.
NOVÁ MATURITA - TEMATICKÉ OKRUHY
TEMATICKÉ OKRUHY K MATURITNÍ ZKOUŠCE
Za každý tematický okruh bude mít student k ústní maturitní zkoušce přečtenou jednu vybranou knihu, celkově tedy odevzdá seznam 20 knih.
tematické okruhy zde
Seznam literatury k ústní maturitní zkoušce z jazyka českého
TEMATICKÉ OKRUHY K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE
Ke každému tematickému okruhu bude mít student k ústní maturitní zkoušce přečtenou jednu vybranou knihu, celkově tedy odevzdá před maturitní zkouškou seznam 20 knih.
seznam ke stažení zde
- Starověk, antika, středověk, husitská literatura
Nejstarší literární památky sumerské, čínské, indické, egyptské aj. spolu s jejich periodizací. Bible, Korán. Periodizace řecké a římské literatury, dobová epická, lyrická a dramatická díla. Středověké hrdinské a rytířské eposy, legendy, dvorská lyrika. Vývoj českého písemnictví, charakteristika literárních památek, literatura v době Karla IV. Předchůdci Jana Husa, dílo Jana Husa a Petra Chelčického.
- Bible, Starý zákon: Genesis, Kniha Job, Píseň písní
- Bible, Nový zákon: Lukášovo evangelium
- Homér: Odyssea
- Ezop: Bajky
- Aischylos: Oresteia
- Sofokles: Král Oidipus
- Sofokles: Antigona
- Euripides: Médea
- Plautus: Komedie o hrnci
- Lucius Apuleius: Zlatý osel
- Petronius: Satirikon
- Publius Ovidius Naso: Proměny
- Píseň o Rolandovi
- Píseň o Niebelunzích
- Beowulf
- Marco Polo: Milión
- Mastičkář
- Legenda o sv. Kateřině
- Kristiánova legenda
- Kosmas: Kronika česká
- Kronika tak řečeného Dalimila
- Podkoní a žák
2. Renesance a humanismus
Kulturně-historické kontexty vzniku renesančního období. Představitelé italské, francouzské, španělské, anglické a nizozemské renesance a charakteristika jejich díla. Vznik a vývoj humanismu v Čechách - humanismus český a latinský, jeho vliv na vývoj našeho písemnictví. Jan Blahoslav.
- Dante Alighieri: Božská komedie
- Giovanni Boccaccio: Dekameron
- François Villon: Velký testament (Závěť)
- Niccolò Machiavelli: Vladař
- Miguel de Cervantes y Saavedra: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
- Geoffrey Chaucer: Canterburské povídky
- William Shakespeare: Romeo a Julie
- William Shakespeare: Hamlet
- William Shakespeare: Zkrocení zlé ženy
3. Baroko, klasicismus, osvícenství, národní obrození
Myšlenkové základy baroka a klasicismu. Evropská barokní literatura. Společenská situace v době pobělohorské. Naukové spisy a lyrická tvorba. Jan Ámos Komenský. Podmínky vzniku národního obrození, jeho cíle, hlavní představitelé, díla jazykovědná, historická, básnická, dramatická. Novinářská činnost. Rukopisy zelenohorský a královédvorský.
- Pedro Calderon de la Barca: Život je sen
- Jan Ámos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce
- Bedřich Bridel: Co Bůh? Člověk?
- Pierre Corneille: Cid
- Molière: Lakomec
- Carlo Goldoni: Sluha dvou pánů
- Denis Diderot: Jakub fatalista a jeho pán
- Jonathan Swift: Gulliverovy cesty
- Daniel Defoe: Robinson Crusoe
- Pierre Ambroise François Choderlos de Laclos: Nebezpečné známosti
- Jean de La Fontaine: Bajky
- Thomas More: Utopia
- František Ladislav Čelakovský: Toman a lesní panna
4. Preromantismus a romantismus ve světové a české literatuře
Základní znaky preromantismu a romantismu, protest romantického hrdiny proti společnosti. Německý preromantismus. Romantismus v anglické, francouzské, ruské a polské literatuře. Romantismus v české literatuře: Karel Hynek Mácha. Další čeští autoři patřící do období romantismu.
- Johann Wolfgang Goethe: Utrpení mladého Werthera
- Johann Wolfgang Goethe: Faust
- Walter Scott: Ivanhoe
- Jane Austenová: Pýcha a předsudek
- Alexandr Sergejevič Puškin: Evžen Oněgin
- Victor Hugo: Chrám Matky boží v Paříži
- Edgar Allan Poe: Havran
- Edgar Allan Poe: Jáma a kyvadlo a jiné povídky
- Karel Hynek Mácha: Máj
- Karel Jaromír Erben: Kytice
- Božena Němcová: Babička
- Božena Němcová: Divá Bára
- Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák
- Karel Havlíček Borovský: Tyrolské elegie
5. Realistická tvorba ve světové i české literatuře (společně s májovci, ruchovci, lumírovci)
Základní znaky realismu, kritický realismus, naturalismus. Realismus v literatuře francouzské, anglické a ruské. Česká literatura 2. pol. 19. století - program májovců, ruchovců a lumírovců a jejich hlavní představitelé. Kritický realismus a naturalismus v české literatuře. Historická próza v české literatuře.
- Honoré de Balzac: Otec Goriot
- Gustave Flaubert: Paní Bovaryová
- Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac
- Émile Zola: Zabiják
- Guy de Maupassant: Kulička
- Lev Nikolajevič Tolstoj: Anna Kareninová
- Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor
- Anton Pavlovič Čechov: Racek
- Fjodor Michajlovič Dostojevskij: Zločin a trest
- Charles Dickens: Oliver Twist
- Robert Louis Stevenson: Podivný případ dr. Jekylla a pana Hyda
- Oscar Wilde: Obraz Doriana Graye
- Jan Neruda: Balady a romance
- Jan Neruda: Povídky malostranské
- Jakub Arbes: Svatý Xaverius
- Svatopluk Čech: Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
- Jaroslav Vrchlický: Noc na Karlštejně
- Jaroslav Vrchlický: Selské balady
- Zikmund Winter: Rozina sebranec
- Alois Jirásek: Staré pověsti české
- Alois Jirásek: Lucerna
- Karel Václav Rais: Kalibův zločin
- Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša
- Karel Josef Šlejhar: Kuře melancholik
6. Moderní básnické směry přelomu století, avantgardní poezie (světové i české básnictví)
Symbolismus, impresionismus a dekadence - základní znaky a představitelé. Prokletí básníci. Česká moderna a její Manifest. Česká dekadence. Anarchističtí buřiči. Avantgardní umělecké směry a jejich charakteristika - futurismus, kubismus, dadaismus, surrealismus, expresionismus. Proletářská poezie v českých zemích. Základní představitelé českých avantgardních uměleckých směrů - poetismu, surrealismu. Dílo Vítězslava Nezvala a Jaroslava Seiferta. Poezie reflektující dobové změny před druhou světovou válkou.
- Charles Baudelaire: Květy zla
- Walt Whitman: Stébla trávy
- Josef Svatopluk Machar: Zde by měly kvést růže
- Antonín Sova: Květy intimních nálad
- Karel Hlaváček: Pozdě k ránu
- Fráňa Šrámek: Modrý a rudý
- Viktor Dyk: Milá sedmi loupežníků
- Petr Bezruč: Slezské písně
- František Gellner: Po nás ať přijde potopa
- Guillaume Apollinaire: Alkoholy
- Jiří Wolker: Těžká hodina
- Jaroslav Seifert: Na vlnách T.S.F.
- Vítězslav Nezval: Básně noci
- František Halas: Torzo naděje
- Jiří Orten: Elegie
7. Česká próza 1. poloviny 20. století
Obraz 1. světové války v české literatuře, spisovatelé demokratického proudu, expresionistická literatura, imaginativní próza, katolická próza, próza levicově orientovaných autorů, psychologická próza, německy psaná literatura v českých zemích.
- Viktor Dyk: Krysař
- Fráňa Šrámek: Stříbrný vítr
- Ladislav Klíma: Utrpení knížete Sternenhocha
- Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
- Ivan Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník
- Karel Čapek: Válka s mloky
- Karel Čapek: Povídky z jedné a druhé kapsy
- Vladislav Vančura: Rozmarné léto
- Karel Poláček: Bylo nás pět
- Jaroslav Havlíček: Petrolejové lampy
- Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
- Franz Kafka: Proměna
- Franz Kafka: Proces
- Gustav Meyrink: Golem
- Jan Weiss: Dům o tisíci patrech
8. Světová próza 1. poloviny 20. století
Počátky moderní prózy 20. století. Americká, anglická, francouzská, ruská a německá próza mezi válkami.
- Virginia Woolfová: Paní Dallowayová
- Agatha Christie: Vražda v Orient expresu
- Erich Maria Remarque: Na západní frontě klid
- Thomas Mann: Smrt v Benátkách
- Heinrich Mann: Profesor Neřád
- Hermann Hesse: Stepní vlk
- Michail Bulgakov: Psí srdce
- Isaak Babel: Rudá jízda
- Jevgenij Zamjatin: My
- Romain Rolland: Petr a Lucie
- John Steinbeck: O myších a lidech
- Ernest Hemingway: Stařec a moře
- Francis Scott Fitzgerald: Velký Gatsby
- J.R.R. Tolkien: Hobit
- Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
9. Česká poezie po r. 1945 jako zrcadlo společenských změn
Reakce na konec 2. světové války a osvobození, skupina 42 , Květňáci a poezie všedního dne, literáti kolem časopisu Host do domu, básníci pocitů generace 60. let, underground, písničkáři, současná česká poezie.
- František Hrubín: Hirošima
- Josef Kainar: Nové mýty
- Vladimír Holan: Noc s Hamletem
- Jaroslav Seifert: Koncert na ostrově
- Jaroslav Seifert: Píseň o Viktorce
- František Hrubín: Romance pro křídlovku
- Jiří Kolář: Prométheova játra
- Jan Skácel: Smuténka
- Václav Hrabě: Blues pro bláznivou holku
- Karel Kryl: Kníška Karla Kryla
- Ivan Martin Jirous: Magorovy labutí písně
10. Česká oficiální próza let 1945-1989, současná próza
Reakce spisovatelů na 2. světovou válku, levicově orientovaná literatura po roce 1948, oficiální literatura 60.-80. let, historická próza, literatura po r. 1989 až do současnosti.
- Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock
- Arnošt Lustig: Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
- Bohumil Hrabal: Příliš hlučná samota
- Ota Pavel: Smrt krásných srnců
- Vladimír Körner: Údolí včel
- Jan Otčenášek: Romeo, Julie a tma
- Michal Viewegh: Báječná léta pod psa
- Irena Dousková: Hrdý Budžes
- Květa Legátová: Želary
- Kateřina Tučková: Vyhnání Gerty Schnirch
- Petra Hůlová: Paměť mojí babičce
- Miloš Urban: Hastrman
- Alena Mornštajnová: Hana
- Michal Ajvaz: Lucemburská zahrada
- Jiří Hájíček: Rybí krev
11. Česká samizdatová a exilová próza. České divadelní scény po roce 1945.
Charakteristika pojmů. Hlavní představitelé samizdatové a exilové prózy, literární kritika doby. Přehled exilových nakladatelství a samizdatových edicí. České divadelní scény po roce 1945.
- Egon Hostovský: Cizinec hledá byt
- Milan Kundera: Žert
- Ludvík Vaculík: Morčata
- Josef Škvorecký: Zbabělci
- Ivan Klíma: Milenci na jednu noc
- Ladislav Mňačko: Jak chutná moc
- Pavel Kohout: Katyně
- Jáchym Topol: Sestra
- Václav Havel: Audience
- Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak: Dobytí severního pólu
12. Světová literatura od r. 1945 do současnosti
Literatura existencialismu, neorealismu, beatniků, rozhněvaných mladých mužů, magického realismu, postmoderny. Nový román. Vývoj sci-fi, fantasy. Dramatická tvorba. Další významní autoři druhé poloviny 20. století.
- Anne Frank: Deník Anny Frankové
- Alexandr Solženicyn: Jeden den Ivana Děnisoviče
- Vladimir V. Nabokov: Lolita
- Albert Camus: Cizinec
- Boris Vian: Pěna dní
- Umberto Eco: Jméno růže
- Gabriel García Márquez: Sto roků samoty
- Allen Ginsberg: Kvílení a jiné básně
- William Styron: Sophiina volba
- Joseph Heller: Hlava XXII.
- Ken Kesey: Vyhoďme ho z kola ven
- James Clavell: Král krysa
- William Saroyan: Tracyho tygr
- Ira Levin: Rosemary má děťátko
- Toni Morrisonová: Milovaná
- John Irving: Svět podle Garpa
- Ray Bradbury: 451 st. Fahrenheita
- George Orwell: 1984
- Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího
- Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec
- Samuel Beckett: Čekání na Godota
- Frank Herbert: Duna
- Bob Dylan: Lyrics/Texty 1962–2001
- Lawrence Ferlinghetti: Lunapark v hlavě
- Timur Vermes: Už je tady zas
- Jo Nesbø: Sněhulák
- Cormac McCarthy: Cesta
13. Vývoj dramatu
Vymezení pojmů, drama podle Aristotela. Antické drama, středověké církevní hry, renesanční, barokní a klasicistní drama. Divadlo jako formující prvek národního obrození, vznik Národního divadla. Drama v období realismu, venkovské drama. Drama meziválečné v české a světové literatuře. Experimentální tendence poválečné dramatické scény (absurdní drama, americká scéna, divadla v českých zemích).
5. Aischylos: Oresteia
6. Sofokles: Král Oidipus
7. Sofokles: Antigona
8. Euripides: Médea
9. Plautus: Komedie o hrnci
10. Lucius Apuleius: Zlatý osel
17. Mastičkář
29. William Shakespeare: Romeo a Julie
30. William Shakespeare: Hamlet
31. William Shakespeare: Zkrocení zlé ženy
32. Pedro Calderon de la Barca: Život je sen
35. Pierre Corneille: Cid
36. Molière: Lakomec
37. Carlo Goldoni: Sluha dvou pánů
46. Johann Wolfgang Goethe: Faust
57. Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák
61. Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac
65. Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor
66. Anton Pavlovič Čechov: Racek
75. Jaroslav Vrchlický: Noc na Karlštejně
79. Alois Jirásek: Lucerna
81. Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša
- George Bernard Shaw: Pygmalion
- Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti
- Karel Čapek: R. U. R.
- Karel Čapek: Bílá nemoc
- Jiří Voskovec, Jan Werich: Balada z hadrů
162. Václav Havel: Audience
163. Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak: Dobytí severního pólu
182. Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího
183. Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec
184. Samuel Beckett: Čekání na Godota
14. Vývoj balady
Definice balady a její základní znaky. Balada lidová, romantická, sociální, balada v próze, villonská balada.
25. François Villon: Velký testament (Závěť)
45. František Ladislav Čelakovský: Toman a lesní panna
54. Karel Jaromír Erben: Kytice
71. Jan Neruda: Balady a romance
76. Jaroslav Vrchlický: Selské balady
89. Viktor Dyk: Milá sedmi loupežníků
98. Viktor Dyk: Krysař
90. Petr Bezruč: Slezské písně
93. Jiří Wolker: Těžká hodina
102. Ivan Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník
122. Romain Rolland: Petr a Lucie
133. František Hrubín: Romance pro křídlovku
144. Jan Otčenášek: Romeo, Julie a tma
178. Toni Morrisonová: Milovaná
15. Satira v literatuře
Vymezení pojmu satira, její základní znaky a umělecké prostředky. Bajky, staročeské satirické skladby, satira v době renesance a v době realismu. Satirické prvky v dílech Karla Havlíčka Borovského, Svatopluka Čecha, Jaroslava Haška, Bohumila Hrabala, Ludvíka Vaculíka a dalších vybraných autorů. Satira jako součást divadelní tvorby.
4. Ezop: Bajky
9. Plautus: Komedie o hrnci
10. Lucius Apuleius: Zlatý osel
11. Petronius: Satirikon
17. Mastičkář
22. Podkoní a žák
24. Giovanni Boccaccio: Dekameron
25. François Villon: Velký testament (Závěť)
27. Miguel de Cervantes y Saavedra: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
28. Geoffrey Chaucer: Canterburské povídky
36. Molière: Lakomec
39. Jonathan Swift: Gulliverovy cesty
42. Jean de La Fontaine: Bajky
58. Karel Havlíček Borovský: Tyrolské elegie
61. Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac
65. Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor
72. Jan Neruda: Povídky malostranské
74. Svatopluk Čech: Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
85. Josef Svatopluk Machar: Zde by měly kvést růže
90. Petr Bezruč: Slezské písně
91. František Gellner: Po nás ať přijde potopa
101. Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
195. Jiří Voskovec, Jan Werich: Balada z hadrů
191. George Bernard Shaw: Pygmalion
141. Bohumil Hrabal: Příliš hlučná samota
155. Milan Kundera: Žert
156. Ludvík Vaculík: Morčata
160. Pavel Kohout: Katyně
163. Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak: Dobytí severního pólu
137. Karel Kryl: Kníška Karla Kryla
145. Michal Viewegh: Báječná léta pod psa
146. Irena Dousková: Hrdý Budžes
173. Joseph Heller: Hlava XXII.
188. Timur Vermes: Už je tady zas
16. Reakce na válku
Literární tvorba reagující na válku. Ztracená generace. Válka a fašismus, motivy okupace, židovská tematika, poválečný odsun Němců. Hrdina za války.
101. Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
115. Erich Maria Remarque: Na západní frontě klid
120. Isaak Babel: Rudá jízda
122. Romain Rolland: Petr a Lucie
192. Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti
96. František Halas: Torzo naděje
128. František Hrubín: Hirošima
139. Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock
140. Arnošt Lustig: Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
142. Ota Pavel: Smrt krásných srnců
144. Jan Otčenášek: Romeo, Julie a tma
157. Josef Škvorecký: Zbabělci
147. Květa Legátová: Želary
148. Kateřina Tučková: Vyhnání Gerty Schnirch
151. Alena Mornštajnová: Hana
164. Anne Frank: Deník Anny Frankové
172. William Styron: Sophiina volba
173. Joseph Heller: Hlava XXII.
175. James Clavel: Král krysa
188. Timur Vermes: Už je tady zas
17. Literární ztvárnění boje jedince s okolním světem a hledání sebe sama
Člověk a jeho hledání sebe sama napříč dějinami (Homér, Jan Ámos Komenský, Johann Wolfgang Goethe...). Základní znaky existencialismu - vymezení pojmu a jeho projevy v tvorbě Franze Kafky, Egona Hostovského, Alberta Camuse, Jean-Paul Sartra. Český psychologický román. Zápas jedince se společností ve vybraných literárních dílech.
3. Homér: Odyssea
23. Dante Alighieri: Božská komedie
27. Miguel de Cervantes y Saavedra: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
32. Pedro Calderon de la Barca: Život je sen
33. Jan Ámos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce
39. Jonathan Swift: Gulliverovy cesty
40. Daniel Defoe: Robinson Crusoe
45. Johann Wolfgang Goethe: Utrpení mladého Werthera
46. Johann Wolfgang Goethe: Faust
60. Gustav Flaubert: Paní Bovaryová
62. Emile Zola: Zabiják
64. Lev Nikolajevič Tolstoj: Anna Karenina
67. Fjodor Michajlovič Dostojevskij: Zločin a trest
80. Karel Václav Rais: Kalibův zločin
82. Karel Josef Šlejhar: Kuře melancholik
107. Jaroslav Havlíček: Petrolejové lampy
109. Franz Kafka: Proměna
110. Franz Kafka: Proces
118. Hermann Hesse: Stepní vlk
124. Ernest Hemingway: Stařec a moře
130. Vladimír Holan: Noc s Hamletem
138. Ivan Martin Jirous: Magorovy labutí písně
154. Egon Hostovský: Cizinec hledá byt
159. Ladislav Mňačko: Jak chutná moc
160. Pavel Kohout: Katyně
151. Alena Mornštajnová: Hana
162. Václav Havel: Audience
165. Alexandr Solženicyn: Jeden den Ivana Děnisoviče
167. Albert Camus: Cizinec
174. Ken Kesey: Vyhoďme ho z kola ven
178. Toni Morrison: Milovaná
183. Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec
184. Samuel Beckett: Čekání na Godota
18. Venkovská tematika v literatuře
Venkov očima literátů v 19. století v období romantismu i realismu. Pohled spisovatelů na jedinečnost konkrétních regionů (P. Bezruč, J. Glazarová, E. Tvrdá, K. Legátová, J. Hájíček…).
55. Božena Němcová: Babička
56. Božena Němcová: Divá Bára
57. Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák
76. Jaroslav Vrchlický: Selské balady
79. Alois Jirásek: Lucerna
80. Karel Václav Rais: Kalibův zločin
81. Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša
82. Karel Josef Šlejhar: Kuře melancholik
102. Ivan Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník
147. Květa Legátová: Želary
150. Miloš Urban: Hastrman
153. Jiří Hájíček: Rybí krev
19. Historická tematika v české a světové literatuře
Literární zpracování lidských dějin (starověké a středověké eposy, kroniky…). Vývoj historické beletrie v období českého realismu. Historické náměty v literární tvorbě (Jarmila Loukotková, Vladimír Körner, Vlastimil Vondruška a další vybraní autoři). Historický román (Walter Scott, Umberto Eco, Lion Feuchtwanger, Lev Nikolajevič Tolstoj a jiní).
3. Homér: Odyssea
13. Píseň o Rolandovi
14. Píseň o Nibelunzích
15. Beowulf
20. Kosmas: Kronika česká
47. Walter Scott: Ivanhoe
50. Victor Hugo: Chrám Matky boží v Paříži
74. Svatopluk Čech: Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
77. Zikmund Winter: Rozina sebranec
78. Alois Jirásek: Staré pověsti české
192. Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti
143. Vladimír Körner: Údolí včel
147. Květa Legátová: Želary
148. Kateřina Tučková: Vyhnání Gerty Schnirch
151. Alena Mornštajnová: Hana
169. Umberto Eco: Jméno růže
20. Vývoj hororu, sci-fi, fantasy, detektivek, utopie a antiutopie
Hororové prvky v literatuře 19. století. Vývoj hororové literatury ve 20. století . Sci-fi a fantasy literatura od 19. století. Vývoj detektivního žánru, současné detektivky, severská detektivka. Utopie a antiutopie.
26. Niccolò Machiavelli: Vladař
191. Jules Verne: Cesta do středu země
52. Edgar Allan Poe: Jáma a kyvadlo a jiné povídky
69. Robert Louis Stevenson: Podivný případ dr. Jekylla a pana Hyda
70. Oscar Wilde: Obraz Doriana Graye
73. Jakub Arbes: Svatý Xaverius
103. Karel Čapek: Válka s mloky
193. Karel Čapek: R. U. R.
111. Gustav Meyrink: Golem
112. Jan Weiss: Dům o tisíci patrech
114. Agatha Christie: Vražda v Orient expresu
119. Michail Bulgakov: Psí srdce
121. Jevgenij Zamjatin: My
126. J.R.R. Tolkien: Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky
177. Ira Levin: Rosemary má děťátko
180. Ray Bradbury: 451 stupňů Fahrenheita
181. George Orwell: 1984
185. Frank Herbert: Duna
189. Jo Nesbø: Sněhulák
190. Cormac McCarthy: Cesta