Maturitní zkouška z českého jazyka je povinná pro všechny obory studia (všeobecné, živé jazyky, bilingvní).
CELKOVÉ HODNOCENÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY Z ČESKÉHO JAZYKA
Maturitní zkouška se skládá ze tří částí:
Didaktický test: uspěl - neuspěl (hranice úspěšnosti je 44%) – státní zkouška
Písemná práce: výsledná známka činí 40 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola
Ústní zkouška: výsledná známka činí 60 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola
ZÁKLADNÍ INFORMACE K PÍSEMNÉ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA
Informace k zadání zkoušky:
Časový limit: 120 minut
Rozsah: minimální hranice je 250 slov (cca 25-30 řádků rukou psaného textu)
Povolené pomůcky: psací potřeby, pravítko na okraje, pravidla českého pravopisu (školní)
Hodnocení zkoušky:
Bodové hodnocení písemné práce bude uvedeno jako součást hodnocení písemné práce. Maximální počet bodů pro jedno kritérium je 5 bodů, minimum je 0 bodů.
Maximální dosažený počet bodů je 30, minimální hranice úspěšnosti je 12 bodů.
Pozor! V případě, že je u kritéria 1A nebo 1B počet bodů 0, tzn. že autor nedodržel téma nebo útvar, práce je automaticky hodnocena známkou 5 – nedostatečně.
Kritérium
1A: téma
1B: slohový útvar
2A: pravopis
2B: slovní zásoba
3A: syntax
3B: koheze a koherence textu
Bodové hodnocení vychází z kritérií, které stanovilo centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (cermat): internetový odkaz
Hodnotitelem maturitní práce je daná vyučující českého jazyka. Supervizorem hodnocení je předsedkyně předmětové komise, Mgr. Veronika Hurtová, Ph.D., případně jiná zvolená vyučující čj.
Známka odpovídající bodovému hodnocení:
30-26 bodů výborný
25-21 bodů chvalitebný
20-16 bodů dobrý
15-12 bodů dostatečný
11-0 bodů nedostatečný
ZÁKLADNÍ INFORMACE K ÚSTNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA
-
Do 31.3. odevzdávají své učitelce českého jazyka studenti seznam přečtených knih. (viz formulář - seznam knih k maturitě) Ke každému tematickému okruhu musí mít student přečtenou jednu knihu vybranou z maturitního kánonu, který je součástí tematických okruhů.
-
Ústní maturitní zkouška vychází z tematických okruhů, které mají studenti předem k dispozici k vypracování.
-
Na začátku zkoušky si student vylosuje jeden z dvaceti tematických okruhů.
-
Ústní maturitní zkouška z českého jazyka zahrnuje práci s pracovním listem, který vychází z přečtené literatury, kterou student k maturitě předkládá.
-
K maturitě je možné (ale nikoliv povinné - není součástí celkového hodnocení) přinést sekundární úplný seznam všech přečtených literárních děl, k němuž je možné se během zkoušení vyjádřit.
Kritéria hodnocení ústní zkoušky:
1. Analýza uměleckého textu, který je studentovi předložen na pracovním listu. Je hodnoceno určení literárního druhu a žánru, kompoziční výstavby, témat a motivů textu. Student je schopen definovat vypravěče, charakterizovat hlavní postavy, u poezie se zaměřuje na veršovou výstavbu. Analyzuje také jazykovou rovinu - jazykové prostředky, případně tropy a figury.
2. Prezentace vylosovaného tematického okruhu. Student se vyjádří k literárně-historickým kontextům, k vybranému autorovi a jeho tvorbě, je schopen srovnat spisovatele a jeho díla s jinými umělci.
3. Student prokazuje všeobecný přehled a vyzrálou kulturu projevu.
Hodnotí se známkami, přičemž se přihlíží ke všem výše uvedeným kritériím:
1 - výborně
2 - chvalitebně
3 - dobře
4 - dostatečně
5 - nedostatečně
Maturitní zkouška z českého jazyka je povinná pro všechny obory studia (všeobecné, živé jazyky, bilingvní)
Tematické okruhy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka
Formulář - seznam knih
Skládá se ze tří částí:
- Společný didaktický test (státní)
- Písemná práce (profilová)
- Ústní zkouška
Celkové hodnocení maturitní zkoušky z českého jazyka:
Didaktický test: uspěl - neuspěl (hranice úspěšnosti je 44%) - hodnoceno centrálně
Písemná práce: výsledná známka činí 40 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola dle nastavených kritérií, viz níže
Ústní zkouška: výsledná známka činí 60 % z celkového hodnocení zkoušky - hodnotí škola dle nastavených kritérií, viz níže
Písemná práce z českého jazyka a kritéria hodnocení:
Časový limit: 120 minut
Rozsah: minimální hranice je 250 slov (cca 25-30 řádků rukou psaného textu)
Povolené pomůcky: psací potřeby a pravidla českého pravopisu
- Bodové hodnocení písemné práce bude vypsáno do tabulky, která je na titulní stráně záznamových listů.
- Maximální hodnocení pro jedno kritérium je 5 bodům, minimum je 0 bodů. maximální dosažený počet bodů je 30, minimální hranice úspěšnosti je 12 bodů.
- V případě, že je u kritéria 1a nebo 1b počet bodů 0, práce je automaticky hodnocena známkou 5.
Kritérium |
Počet bodů |
1a: téma |
|
1b: slohový útvar |
|
2a: pravopis |
|
2b: slovní zásoba |
|
3a: syntax |
|
3b: koheze a koherence textu |
Hodnotitelem maturitní práce je daná vyučující českého jazyka. supervizorem hodnocení je předsedkyně předmětové komise, mgr. Veronika Hurtová, Ph.D., případně jiná vyučující čj. bodové hodnocení vychází z kritérií, které stanovilo centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (cermat): internetový odkaz
Známka odpovídající bodovému hodnocení:
30-26 bodů - výborný
25-21 bodů - chvalitebný
20-16 bodů - dobrý
15-12 bodů - dostatečný
11-0 bodů - nedostatečný
Ústní zkouška a kritéria hodnocení
Za každý tematický okruh bude mít student k ústní maturitní zkoušce přečtenou jednu vybranou knihu, celkově tedy odevzdá seznam 20 knih.
- Tematické okruhy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka
- Formulář - seznam knih k maturitě
- Ústní maturitní zkouška vychází z tematických okruhů, které mají studenti předem k dispozici k vypracování.
- Do 31.3. odevzdávají své učitelce českého jazyka seznam přečtených knih.
- Ke každému tematickému okruhu musí mít student přečtenou jednu knihu vybranou z maturitního kánonu, který je součástí tematických okruhů.
- K maturitě je možné (ale nikoliv povinné - není součástí celkového hodnocení) přinést sekundární úplný seznam všech přečtených literárních děl, k němuž je možné se během zkoušení vyjádřit.
- Ústní maturitní zkouška z českého jazyka zahrnuje práci s pracovním listem, který vychází z přečtené literatury, kterou student k maturitě předkládá ).
- Na začátku zkoušky si student vylosuje jeden z dvaceti tematických okruhů.
Kritéria hodnocení ústní zkoušky:
1. Analýza uměleckého textu, který je studentovi předložen na pracovním listu. Je hodnoceno určení literárního druhu a žánru, kompoziční výstavby, témat a motivů textu. Student je schopen definovat vypravěče, charakterizovat hlavní postavy, u poezie se zaměřuje na veršovou výstavbu. Analyzuje také jazykovou rovinu - jazykové prostředky, případně tropy a figury.
2. Prezentace vylosovaného tematického okruhu. Student se vyjádří k literárně-historickým kontextům, k vybranému autorovi a jeho tvorbě, je schopen srovnat spisovatele a jeho díla s jinými umělci.
3. Student prokazuje všeobecný přehled a vyzrálou kulturu projevu.
Hodnotí se známkami, přičemž se přihlíží ke všem výše uvedeným kritériím:
1 - výborně
2 - chvalitebně
3 - dobře
4 - dostatečně
5 - nedostatečně
Maturitní zkouška - PÍSEMNÁ PRÁCE Z CIZÍHO JAZYKA
(platí pro jazyk anglický, francouzský, německý a španělský)
Písemná maturitní zkouška z cizího jazyka odpovídá úrovni B2 (pro jazyk anglický) a úrovni B1 (pro druhé jazyky, tedy francouzský, španělský a německý) podle Společného evropského referenčního rámce.
1. Rozsah písemné práce se stanovuje na 200 - 250 slov. V případě nedodržení minimální hranice se písemná práce nehodnotí.
2. Trvání písemné práce je stanoveno na 90 minut včetně výběru tématu.
3. Žák si může vybrat z následujících typů textu:
a) Dopis kamarádovi
b) Formální dopis (žádost, stížnost)
c) Zpráva do školního časopisu
Výběr zadání stanoví ředitel školy. Předmětová komise předá řediteli školy 6 témat (2 pro každý typ textu) vybraných na základě návrhů vyučujících, z nichž ředitel vybere 2 (každé z jiného útvaru). Zadání bude napsáno v českém jazyce.
4. Žáci mohou během psaní písemné práce využít překladový a výkladový slovník.
5. Písemná práce tvoří 40% konečné známky z ciziho jazyka.
6. Každou písemnou práci ohodnotí minimálně 1 hodnotitel jmenovaný ředitelem školy dle následujících kritérií:
● Zpracování zadání a obsah
● Organizace a koheze textu
● Slovní zásoba a pravopis
● Mluvnické prostředky
Za každé kritérium mohou žáci získat maximálně 3 body. Celkem je tedy možné získat 24 bodů (viz detailní tabulka níže).V případě nedostatečné známky z písemné práce bude student práci opakovat v dalším maturitním termínu.
Získané body se přepočítají na známku podle níže uvedené stupnice:
24 -22 bodů výborný
21 - 19 bodů chvalitebný
18 - 16 bodů dobrý
15 - 13 bodů dostatečný
12 - 0 bodů nedostatečný
Hodnocení písemné práce tvoří 40 % celkového hodnocení příslušné zkoušky, hodnocení ústní zkoušky pak tvoří zbývajících 60 %. Podrobná kritéria hodnocení navrhuje ředitel školy a schvaluje zkušební maturitní komise.
Ředitel školy stanovuje způsob záznamu vytvářeného textu podleč. 232/2018 Sb. byla novelizována s účinností od 1. 11. 2018 vyhláška č. 177/2009 Sb..:
- Žák zapíše čitelně rukou text písemné práce do papírového formuláře, který obdrží od zadavatele v učebně.
- Žák nesmí použít jiný než zadavatelem předaný formulář.
- Stránky formuláře, které žák obdrží, jsou očíslovány. Žák obdrží celkem 3 listy (stránky s čísly 1 – 6). V případě potřeby si od zadavatele v učebně vyžádá další list (strany 7 – 8).
- K poznámkám a k vytvoření konceptu obdrží žák školou orazítkovaný papír A4. Žák nesmí použít jiný než školou orazítkovaný papír.
TEMATICKÉ OKRUHY K MATURITNÍ ZKOUŠCE
Za každý tematický okruh bude mít student k ústní maturitní zkoušce přečtenou jednu vybranou knihu, celkově tedy odevzdá seznam 20 knih.
tematické okruhy zde
Formulář pro ÚZ JČ
TEMATICKÉ OKRUHY K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE
Ke každému tematickému okruhu bude mít student k ústní maturitní zkoušce přečtenou jednu vybranou knihu, celkově tedy odevzdá před maturitní zkouškou seznam 20 knih.
seznam ke stažení zde
- Starověk, antika, středověk, husitská literatura
Nejstarší literární památky sumerské, čínské, indické, egyptské aj. spolu s jejich periodizací. Bible, Korán. Periodizace řecké a římské literatury, dobová epická, lyrická a dramatická díla. Středověké hrdinské a rytířské eposy, legendy, dvorská lyrika. Vývoj českého písemnictví, charakteristika literárních památek, literatura v době Karla IV. Předchůdci Jana Husa, dílo Jana Husa a Petra Chelčického.
- Bible, Starý zákon: Genesis, Kniha Job, Píseň písní
- Bible, Nový zákon: Lukášovo evangelium
- Homér: Odyssea
- Ezop: Bajky
- Aischylos: Oresteia
- Sofokles: Král Oidipus
- Sofokles: Antigona
- Euripides: Médea
- Plautus: Komedie o hrnci
- Lucius Apuleius: Zlatý osel
- Petronius: Satirikon
- Publius Ovidius Naso: Proměny
- Píseň o Rolandovi
- Píseň o Niebelunzích
- Beowulf
- Marco Polo: Milión
- Mastičkář
- Legenda o sv. Kateřině
- Kristiánova legenda
- Kosmas: Kronika česká
- Kronika tak řečeného Dalimila
- Podkoní a žák
2. Renesance a humanismus
Kulturně-historické kontexty vzniku renesančního období. Představitelé italské, francouzské, španělské, anglické a nizozemské renesance a charakteristika jejich díla. Vznik a vývoj humanismu v Čechách - humanismus český a latinský, jeho vliv na vývoj našeho písemnictví. Jan Blahoslav.
- Dante Alighieri: Božská komedie
- Giovanni Boccaccio: Dekameron
- François Villon: Velký testament (Závěť)
- Niccolò Machiavelli: Vladař
- Miguel de Cervantes y Saavedra: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
- Geoffrey Chaucer: Canterburské povídky
- William Shakespeare: Romeo a Julie
- William Shakespeare: Hamlet
- William Shakespeare: Zkrocení zlé ženy
3. Baroko, klasicismus, osvícenství, národní obrození
Myšlenkové základy baroka a klasicismu. Evropská barokní literatura. Společenská situace v době pobělohorské. Naukové spisy a lyrická tvorba. Jan Ámos Komenský. Podmínky vzniku národního obrození, jeho cíle, hlavní představitelé, díla jazykovědná, historická, básnická, dramatická. Novinářská činnost. Rukopisy zelenohorský a královédvorský.
- Pedro Calderon de la Barca: Život je sen
- Jan Ámos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce
- Bedřich Bridel: Co Bůh? Člověk?
- Pierre Corneille: Cid
- Molière: Lakomec
- Carlo Goldoni: Sluha dvou pánů
- Denis Diderot: Jakub fatalista a jeho pán
- Jonathan Swift: Gulliverovy cesty
- Daniel Defoe: Robinson Crusoe
- Pierre Ambroise François Choderlos de Laclos: Nebezpečné známosti
- Jean de La Fontaine: Bajky
- Thomas More: Utopia
- František Ladislav Čelakovský: Toman a lesní panna
4. Preromantismus a romantismus ve světové a české literatuře
Základní znaky preromantismu a romantismu, protest romantického hrdiny proti společnosti. Německý preromantismus. Romantismus v anglické, francouzské, ruské a polské literatuře. Romantismus v české literatuře: Karel Hynek Mácha. Další čeští autoři patřící do období romantismu.
- Johann Wolfgang Goethe: Utrpení mladého Werthera
- Johann Wolfgang Goethe: Faust
- Walter Scott: Ivanhoe
- Jane Austenová: Pýcha a předsudek
- Alexandr Sergejevič Puškin: Evžen Oněgin
- Victor Hugo: Chrám Matky boží v Paříži
- Edgar Allan Poe: Havran
- Edgar Allan Poe: Jáma a kyvadlo a jiné povídky
- Karel Hynek Mácha: Máj
- Karel Jaromír Erben: Kytice
- Božena Němcová: Babička
- Božena Němcová: Divá Bára
- Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák
- Karel Havlíček Borovský: Tyrolské elegie
5. Realistická tvorba ve světové i české literatuře (společně s májovci, ruchovci, lumírovci)
Základní znaky realismu, kritický realismus, naturalismus. Realismus v literatuře francouzské, anglické a ruské. Česká literatura 2. pol. 19. století - program májovců, ruchovců a lumírovců a jejich hlavní představitelé. Kritický realismus a naturalismus v české literatuře. Historická próza v české literatuře.
- Honoré de Balzac: Otec Goriot
- Gustave Flaubert: Paní Bovaryová
- Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac
- Émile Zola: Zabiják
- Guy de Maupassant: Kulička
- Lev Nikolajevič Tolstoj: Anna Kareninová
- Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor
- Anton Pavlovič Čechov: Racek
- Fjodor Michajlovič Dostojevskij: Zločin a trest
- Charles Dickens: Oliver Twist
- Robert Louis Stevenson: Podivný případ dr. Jekylla a pana Hyda
- Oscar Wilde: Obraz Doriana Graye
- Jan Neruda: Balady a romance
- Jan Neruda: Povídky malostranské
- Jakub Arbes: Svatý Xaverius
- Svatopluk Čech: Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
- Jaroslav Vrchlický: Noc na Karlštejně
- Jaroslav Vrchlický: Selské balady
- Zikmund Winter: Rozina sebranec
- Alois Jirásek: Staré pověsti české
- Alois Jirásek: Lucerna
- Karel Václav Rais: Kalibův zločin
- Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša
- Karel Josef Šlejhar: Kuře melancholik
6. Moderní básnické směry přelomu století, avantgardní poezie (světové i české básnictví)
Symbolismus, impresionismus a dekadence - základní znaky a představitelé. Prokletí básníci. Česká moderna a její Manifest. Česká dekadence. Anarchističtí buřiči. Avantgardní umělecké směry a jejich charakteristika - futurismus, kubismus, dadaismus, surrealismus, expresionismus. Proletářská poezie v českých zemích. Základní představitelé českých avantgardních uměleckých směrů - poetismu, surrealismu. Dílo Vítězslava Nezvala a Jaroslava Seiferta. Poezie reflektující dobové změny před druhou světovou válkou.
- Charles Baudelaire: Květy zla
- Walt Whitman: Stébla trávy
- Josef Svatopluk Machar: Zde by měly kvést růže
- Antonín Sova: Květy intimních nálad
- Karel Hlaváček: Pozdě k ránu
- Fráňa Šrámek: Modrý a rudý
- Viktor Dyk: Milá sedmi loupežníků
- Petr Bezruč: Slezské písně
- František Gellner: Po nás ať přijde potopa
- Guillaume Apollinaire: Alkoholy
- Jiří Wolker: Těžká hodina
- Jaroslav Seifert: Na vlnách T.S.F.
- Vítězslav Nezval: Básně noci
- František Halas: Torzo naděje
- Jiří Orten: Elegie
7. Česká próza 1. poloviny 20. století
Obraz 1. světové války v české literatuře, spisovatelé demokratického proudu, expresionistická literatura, imaginativní próza, katolická próza, próza levicově orientovaných autorů, psychologická próza, německy psaná literatura v českých zemích.
- Viktor Dyk: Krysař
- Fráňa Šrámek: Stříbrný vítr
- Ladislav Klíma: Utrpení knížete Sternenhocha
- Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
- Ivan Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník
- Karel Čapek: Válka s mloky
- Karel Čapek: Povídky z jedné a druhé kapsy
- Vladislav Vančura: Rozmarné léto
- Karel Poláček: Bylo nás pět
- Jaroslav Havlíček: Petrolejové lampy
- Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
- Franz Kafka: Proměna
- Franz Kafka: Proces
- Gustav Meyrink: Golem
- Jan Weiss: Dům o tisíci patrech
8. Světová próza 1. poloviny 20. století
Počátky moderní prózy 20. století. Americká, anglická, francouzská, ruská a německá próza mezi válkami.
- Virginia Woolfová: Paní Dallowayová
- Agatha Christie: Vražda v Orient expresu
- Erich Maria Remarque: Na západní frontě klid
- Thomas Mann: Smrt v Benátkách
- Heinrich Mann: Profesor Neřád
- Hermann Hesse: Stepní vlk
- Michail Bulgakov: Psí srdce
- Isaak Babel: Rudá jízda
- Jevgenij Zamjatin: My
- Romain Rolland: Petr a Lucie
- John Steinbeck: O myších a lidech
- Ernest Hemingway: Stařec a moře
- Francis Scott Fitzgerald: Velký Gatsby
- J.R.R. Tolkien: Hobit
- Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
9. Česká poezie po r. 1945 jako zrcadlo společenských změn
Reakce na konec 2. světové války a osvobození, skupina 42 , Květňáci a poezie všedního dne, literáti kolem časopisu Host do domu, básníci pocitů generace 60. let, underground, písničkáři, současná česká poezie.
- František Hrubín: Hirošima
- Josef Kainar: Nové mýty
- Vladimír Holan: Noc s Hamletem
- Jaroslav Seifert: Koncert na ostrově
- Jaroslav Seifert: Píseň o Viktorce
- František Hrubín: Romance pro křídlovku
- Jiří Kolář: Prométheova játra
- Jan Skácel: Smuténka
- Václav Hrabě: Blues pro bláznivou holku
- Karel Kryl: Kníška Karla Kryla
- Ivan Martin Jirous: Magorovy labutí písně
10. Česká oficiální próza let 1945-1989, současná próza
Reakce spisovatelů na 2. světovou válku, levicově orientovaná literatura po roce 1948, oficiální literatura 60.-80. let, historická próza, literatura po r. 1989 až do současnosti.
- Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock
- Arnošt Lustig: Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
- Bohumil Hrabal: Příliš hlučná samota
- Ota Pavel: Smrt krásných srnců
- Vladimír Körner: Údolí včel
- Jan Otčenášek: Romeo, Julie a tma
- Michal Viewegh: Báječná léta pod psa
- Irena Dousková: Hrdý Budžes
- Květa Legátová: Želary
- Kateřina Tučková: Vyhnání Gerty Schnirch
- Petra Hůlová: Paměť mojí babičce
- Miloš Urban: Hastrman
- Alena Mornštajnová: Hana
- Michal Ajvaz: Lucemburská zahrada
- Jiří Hájíček: Rybí krev
11. Česká samizdatová a exilová próza. České divadelní scény po roce 1945.
Charakteristika pojmů. Hlavní představitelé samizdatové a exilové prózy, literární kritika doby. Přehled exilových nakladatelství a samizdatových edicí. České divadelní scény po roce 1945.
- Egon Hostovský: Cizinec hledá byt
- Milan Kundera: Žert
- Ludvík Vaculík: Morčata
- Josef Škvorecký: Zbabělci
- Ivan Klíma: Milenci na jednu noc
- Ladislav Mňačko: Jak chutná moc
- Pavel Kohout: Katyně
- Jáchym Topol: Sestra
- Václav Havel: Audience
- Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak: Dobytí severního pólu
12. Světová literatura od r. 1945 do současnosti
Literatura existencialismu, neorealismu, beatniků, rozhněvaných mladých mužů, magického realismu, postmoderny. Nový román. Vývoj sci-fi, fantasy. Dramatická tvorba. Další významní autoři druhé poloviny 20. století.
- Anne Frank: Deník Anny Frankové
- Alexandr Solženicyn: Jeden den Ivana Děnisoviče
- Vladimir V. Nabokov: Lolita
- Albert Camus: Cizinec
- Boris Vian: Pěna dní
- Umberto Eco: Jméno růže
- Gabriel García Márquez: Sto roků samoty
- Allen Ginsberg: Kvílení a jiné básně
- William Styron: Sophiina volba
- Joseph Heller: Hlava XXII.
- Ken Kesey: Vyhoďme ho z kola ven
- James Clavell: Král krysa
- William Saroyan: Tracyho tygr
- Ira Levin: Rosemary má děťátko
- Toni Morrisonová: Milovaná
- John Irving: Svět podle Garpa
- Ray Bradbury: 451 st. Fahrenheita
- George Orwell: 1984
- Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího
- Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec
- Samuel Beckett: Čekání na Godota
- Frank Herbert: Duna
- Bob Dylan: Lyrics/Texty 1962–2001
- Lawrence Ferlinghetti: Lunapark v hlavě
- Timur Vermes: Už je tady zas
- Jo Nesbø: Sněhulák
- Cormac McCarthy: Cesta
13. Vývoj dramatu
Vymezení pojmů, drama podle Aristotela. Antické drama, středověké církevní hry, renesanční, barokní a klasicistní drama. Divadlo jako formující prvek národního obrození, vznik Národního divadla. Drama v období realismu, venkovské drama. Drama meziválečné v české a světové literatuře. Experimentální tendence poválečné dramatické scény (absurdní drama, americká scéna, divadla v českých zemích).
5. Aischylos: Oresteia
6. Sofokles: Král Oidipus
7. Sofokles: Antigona
8. Euripides: Médea
9. Plautus: Komedie o hrnci
10. Lucius Apuleius: Zlatý osel
17. Mastičkář
29. William Shakespeare: Romeo a Julie
30. William Shakespeare: Hamlet
31. William Shakespeare: Zkrocení zlé ženy
32. Pedro Calderon de la Barca: Život je sen
35. Pierre Corneille: Cid
36. Molière: Lakomec
37. Carlo Goldoni: Sluha dvou pánů
46. Johann Wolfgang Goethe: Faust
57. Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák
61. Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac
65. Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor
66. Anton Pavlovič Čechov: Racek
75. Jaroslav Vrchlický: Noc na Karlštejně
79. Alois Jirásek: Lucerna
81. Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša
- George Bernard Shaw: Pygmalion
- Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti
- Karel Čapek: R. U. R.
- Karel Čapek: Bílá nemoc
- Jiří Voskovec, Jan Werich: Balada z hadrů
162. Václav Havel: Audience
163. Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak: Dobytí severního pólu
182. Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího
183. Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec
184. Samuel Beckett: Čekání na Godota
14. Vývoj balady
Definice balady a její základní znaky. Balada lidová, romantická, sociální, balada v próze, villonská balada.
25. François Villon: Velký testament (Závěť)
45. František Ladislav Čelakovský: Toman a lesní panna
54. Karel Jaromír Erben: Kytice
71. Jan Neruda: Balady a romance
76. Jaroslav Vrchlický: Selské balady
89. Viktor Dyk: Milá sedmi loupežníků
98. Viktor Dyk: Krysař
90. Petr Bezruč: Slezské písně
93. Jiří Wolker: Těžká hodina
102. Ivan Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník
122. Romain Rolland: Petr a Lucie
133. František Hrubín: Romance pro křídlovku
144. Jan Otčenášek: Romeo, Julie a tma
178. Toni Morrisonová: Milovaná
15. Satira v literatuře
Vymezení pojmu satira, její základní znaky a umělecké prostředky. Bajky, staročeské satirické skladby, satira v době renesance a v době realismu. Satirické prvky v dílech Karla Havlíčka Borovského, Svatopluka Čecha, Jaroslava Haška, Bohumila Hrabala, Ludvíka Vaculíka a dalších vybraných autorů. Satira jako součást divadelní tvorby.
4. Ezop: Bajky
9. Plautus: Komedie o hrnci
10. Lucius Apuleius: Zlatý osel
11. Petronius: Satirikon
17. Mastičkář
22. Podkoní a žák
24. Giovanni Boccaccio: Dekameron
25. François Villon: Velký testament (Závěť)
27. Miguel de Cervantes y Saavedra: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
28. Geoffrey Chaucer: Canterburské povídky
36. Molière: Lakomec
39. Jonathan Swift: Gulliverovy cesty
42. Jean de La Fontaine: Bajky
58. Karel Havlíček Borovský: Tyrolské elegie
61. Edmond Rostand: Cyrano de Bergerac
65. Nikolaj Vasiljevič Gogol: Revizor
72. Jan Neruda: Povídky malostranské
74. Svatopluk Čech: Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
85. Josef Svatopluk Machar: Zde by měly kvést růže
90. Petr Bezruč: Slezské písně
91. František Gellner: Po nás ať přijde potopa
101. Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
195. Jiří Voskovec, Jan Werich: Balada z hadrů
191. George Bernard Shaw: Pygmalion
141. Bohumil Hrabal: Příliš hlučná samota
155. Milan Kundera: Žert
156. Ludvík Vaculík: Morčata
160. Pavel Kohout: Katyně
163. Zdeněk Svěrák, Ladislav Smoljak: Dobytí severního pólu
137. Karel Kryl: Kníška Karla Kryla
145. Michal Viewegh: Báječná léta pod psa
146. Irena Dousková: Hrdý Budžes
173. Joseph Heller: Hlava XXII.
188. Timur Vermes: Už je tady zas
16. Reakce na válku
Literární tvorba reagující na válku. Ztracená generace. Válka a fašismus, motivy okupace, židovská tematika, poválečný odsun Němců. Hrdina za války.
101. Jaroslav Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
115. Erich Maria Remarque: Na západní frontě klid
120. Isaak Babel: Rudá jízda
122. Romain Rolland: Petr a Lucie
192. Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti
96. František Halas: Torzo naděje
128. František Hrubín: Hirošima
139. Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock
140. Arnošt Lustig: Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou
142. Ota Pavel: Smrt krásných srnců
144. Jan Otčenášek: Romeo, Julie a tma
157. Josef Škvorecký: Zbabělci
147. Květa Legátová: Želary
148. Kateřina Tučková: Vyhnání Gerty Schnirch
151. Alena Mornštajnová: Hana
164. Anne Frank: Deník Anny Frankové
172. William Styron: Sophiina volba
173. Joseph Heller: Hlava XXII.
175. James Clavel: Král krysa
188. Timur Vermes: Už je tady zas
17. Literární ztvárnění boje jedince s okolním světem a hledání sebe sama
Člověk a jeho hledání sebe sama napříč dějinami (Homér, Jan Ámos Komenský, Johann Wolfgang Goethe...). Základní znaky existencialismu - vymezení pojmu a jeho projevy v tvorbě Franze Kafky, Egona Hostovského, Alberta Camuse, Jean-Paul Sartra. Český psychologický román. Zápas jedince se společností ve vybraných literárních dílech.
3. Homér: Odyssea
23. Dante Alighieri: Božská komedie
27. Miguel de Cervantes y Saavedra: Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha
32. Pedro Calderon de la Barca: Život je sen
33. Jan Ámos Komenský: Labyrint světa a ráj srdce
39. Jonathan Swift: Gulliverovy cesty
40. Daniel Defoe: Robinson Crusoe
45. Johann Wolfgang Goethe: Utrpení mladého Werthera
46. Johann Wolfgang Goethe: Faust
60. Gustav Flaubert: Paní Bovaryová
62. Emile Zola: Zabiják
64. Lev Nikolajevič Tolstoj: Anna Karenina
67. Fjodor Michajlovič Dostojevskij: Zločin a trest
80. Karel Václav Rais: Kalibův zločin
82. Karel Josef Šlejhar: Kuře melancholik
107. Jaroslav Havlíček: Petrolejové lampy
109. Franz Kafka: Proměna
110. Franz Kafka: Proces
118. Hermann Hesse: Stepní vlk
124. Ernest Hemingway: Stařec a moře
130. Vladimír Holan: Noc s Hamletem
138. Ivan Martin Jirous: Magorovy labutí písně
154. Egon Hostovský: Cizinec hledá byt
159. Ladislav Mňačko: Jak chutná moc
160. Pavel Kohout: Katyně
151. Alena Mornštajnová: Hana
162. Václav Havel: Audience
165. Alexandr Solženicyn: Jeden den Ivana Děnisoviče
167. Albert Camus: Cizinec
174. Ken Kesey: Vyhoďme ho z kola ven
178. Toni Morrison: Milovaná
183. Tennessee Williams: Skleněný zvěřinec
184. Samuel Beckett: Čekání na Godota
18. Venkovská tematika v literatuře
Venkov očima literátů v 19. století v období romantismu i realismu. Pohled spisovatelů na jedinečnost konkrétních regionů (P. Bezruč, J. Glazarová, E. Tvrdá, K. Legátová, J. Hájíček…).
55. Božena Němcová: Babička
56. Božena Němcová: Divá Bára
57. Josef Kajetán Tyl: Strakonický dudák
76. Jaroslav Vrchlický: Selské balady
79. Alois Jirásek: Lucerna
80. Karel Václav Rais: Kalibův zločin
81. Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša
82. Karel Josef Šlejhar: Kuře melancholik
102. Ivan Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník
147. Květa Legátová: Želary
150. Miloš Urban: Hastrman
153. Jiří Hájíček: Rybí krev
19. Historická tematika v české a světové literatuře
Literární zpracování lidských dějin (starověké a středověké eposy, kroniky…). Vývoj historické beletrie v období českého realismu. Historické náměty v literární tvorbě (Jarmila Loukotková, Vladimír Körner, Vlastimil Vondruška a další vybraní autoři). Historický román (Walter Scott, Umberto Eco, Lion Feuchtwanger, Lev Nikolajevič Tolstoj a jiní).
3. Homér: Odyssea
13. Píseň o Rolandovi
14. Píseň o Nibelunzích
15. Beowulf
20. Kosmas: Kronika česká
47. Walter Scott: Ivanhoe
50. Victor Hugo: Chrám Matky boží v Paříži
74. Svatopluk Čech: Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do 15. století
77. Zikmund Winter: Rozina sebranec
78. Alois Jirásek: Staré pověsti české
192. Bertolt Brecht: Matka Kuráž a její děti
143. Vladimír Körner: Údolí včel
147. Květa Legátová: Želary
148. Kateřina Tučková: Vyhnání Gerty Schnirch
151. Alena Mornštajnová: Hana
169. Umberto Eco: Jméno růže
20. Vývoj hororu, sci-fi, fantasy, detektivek, utopie a antiutopie
Hororové prvky v literatuře 19. století. Vývoj hororové literatury ve 20. století . Sci-fi a fantasy literatura od 19. století. Vývoj detektivního žánru, současné detektivky, severská detektivka. Utopie a antiutopie.
26. Niccolò Machiavelli: Vladař
191. Jules Verne: Cesta do středu země
52. Edgar Allan Poe: Jáma a kyvadlo a jiné povídky
69. Robert Louis Stevenson: Podivný případ dr. Jekylla a pana Hyda
70. Oscar Wilde: Obraz Doriana Graye
73. Jakub Arbes: Svatý Xaverius
103. Karel Čapek: Válka s mloky
193. Karel Čapek: R. U. R.
111. Gustav Meyrink: Golem
112. Jan Weiss: Dům o tisíci patrech
114. Agatha Christie: Vražda v Orient expresu
119. Michail Bulgakov: Psí srdce
121. Jevgenij Zamjatin: My
126. J.R.R. Tolkien: Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky
177. Ira Levin: Rosemary má děťátko
180. Ray Bradbury: 451 stupňů Fahrenheita
181. George Orwell: 1984
185. Frank Herbert: Duna
189. Jo Nesbø: Sněhulák
190. Cormac McCarthy: Cesta