Činnost školního metodika prevence
- spolupráce s členy ŠPP, vedením školy, Studentskou radou, třídními učiteli a pedagogy
- zásadní míra při tvorbě programu prevence zneužívání návykových látek a sociálně-patologických jevů
- metodické a odborné vedení pedagogických pracovníků školy při realizaci preventivního programu
- spolupráce s institucemi zabývajícími se prevencí sociálně-patologických jevů
- zajišťování informovanosti žáků, rodičů a zákonných zástupců o činnosti institucí, které poskytují pomoc mladistvým při problémech se závislostí nebo jinými sociálně-patologickými jevy
- konzultační a poradenská činnost rodičům a zákonným zástupcům
- organizace a realizace adaptačního kurzu
- vedení písemné dokumentace dle daných norem a předpisů
Činnost školního psychologa
- individuální péče o žáky (konzultace, diagnostika, terapie, poradenství)
- krizová intervence a psychologické vedení v období krize
- zjišťování příčin školní neúspěšnosti
- poradenství v oblasti profesní orientace, zjišťování studijních předpokladů
- práce s třídními kolektivy (diagnostika, intervence)
- pomoc při adaptaci na nový třídní kolektiv
- spolupráce v oblasti prevence sociálně patologických jevů s metodikem prevence, s výchovným poradcem
- individuální konzultace pro rodiče, zákonné zástupce
- konzultace pro učitele
- spolupráce s dalšími odborníky v péči o žáka (pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, pediatr, pedopsychiatr, sociální odbor a další zařízení)
Činnost výchovné poradkyně
- koordinace pedagogicko-psychologického poradenství na Gymnáziu Hladnov
- spolupráce s vedením gymnázia, třídními učiteli, žáky, rodiči, zákonnými zástupci žáků
- spolupráce s PPP a ostatními příslušnými institucemi a orgány
- poradenská činnost při zabezpečování a organizování vzdělávacích akcí pro pedagogy
- koordinace činnosti mezi školou a odborníky ve státním i nestátním sektoru
- práce se studenty kteří potřebují speciální péči v oblastech vzdělávání, výchovy, sféře sociální či psychické
- návrhy řešení problémových situací
- koordinace spolupráce mezi třídními učiteli (TU) a ŠPP
- koordinace spolupráce se subjekty poskytujícími služby kariérového poradenství
- metodická pomoc TU v případě problémů třídního kolektivu
- spolupráce s rodiči a zákonnými zástupci žáků
- podíl na přípravě preventivního programu školy
- spolupráce se Studentskou radou
- metodická záštita adaptačních kurzů
- vedení písemné dokumentace dle daných norem a předpisů
Důležité aspekty činnosti ŠPP
- Všichni členové ŠPP kladou vedle odbornosti a kompetencí důraz na důvěrnost jednání, ochranu osobních dat, vzájemnou informovanost a spolupráci a dodržování etického kodexu. K jednotlivým problémovým situacím přistupují citlivě a snaží se co nejlépe pomoci.
- Veškerá dokumentace je uložena v pracovně VP a ŠP v uzamykatelných skříních. Přístup k této dokumentaci mají pouze členové ŠPP.
- K práci školního psychologa udělují rodiče nebo zákonní zástupci písemný generální souhlas, který umožňuje aktivity s třídními kolektivy.
- Pokud je jednáno se žákem individuálně, jsou rodiče požádáni o souhlas pro konkrétní činnost s dítětem.
Legislativní rámec
Zřízení a činnost ŠPP vychází z platných právních norem, metodických pokynů, předpisů a prováděcích vyhlášek. K základním právním východiskům patří:
- Zákon č. 94/1993 Sb., o rodině , ve znění zákona.č. 91/1998 Sb. a zák. 210/1998 Sb.
- Zákon č. 167/1998 Sb., o návykových látkách
- Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údaj ů a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 227/2000 Sb.
- Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
- Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivní výchovné péči ve školských zařízeních
- Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním , vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon)
- Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
- Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
- Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
- Nařízení vlády č.75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko- psychologické činnosti pedagogických pracovníků
- Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků
Zdroje:
Cíle
Hlavním úkolem Školního poradenského pracoviště je poskytnout klientům konzultační a poradenské služby a pomoci tak při řešení problémů či konfliktů, které vznikají v oblasti edukační a sociální. Klientelu přitom tvoří studenti, rodiče, respektive zákonní zástupci, pedagogové a ostatní pracovníci školy.
Konkrétně se dají cíle specifikovat následující způsobem:
- zlepšovat sociálního klima školy na základě předem určené strategie
- budovat příznivé sociální klima pro integraci žáků s kulturní odlišností, se sociálním znevýhodněním, se zdravotním postižením
- účinně pracovat s talentovanými žáky a rozvíjet jejich potenciál
- systematicky věnovat péči žákům se slabším prospěchem
- pomáhat při tvorbě preventivního programu školy a metodicky jej zastřešovat, průběžně provádět vyhodnocení
- poradenská pomoc pedagogům při řešení pracovních problémů, při řešení osobních problémů
- podílet se v rámci možností na řešení sociálních konfliktů
- pomoc při řešení konfliktních situací ve škole
- podílet se na tvorbě ŠVP